Studier i Tynnered

Studiecirkel Tynnered s-förening   Välkommen att deltaga i Tynnereds socialdemokratiska förenings digitala studiecirkel om boken ”Vad är Socialdemokrati? av Ingvar Carlsson och Anne- Marie Lindgren. Vi kommer att träffas varannan måndag med start 19 oktober. Övriga träffar blir den 2, 16 och 30 november, alla med start 18.30 – 21.00. Cirkeln vänder sig i första hand till medlemmarna i Tynnered, men i mån av plats välkomnar vi även medlemmar från övriga föreningar i Väster. Anmäl dig senast den 1 oktober till soren.bjorkman.43@gmail.com. När du anmält dig kommer du att få besked om var du kan hämta boken så att du hinner läsa och förbereda dig inför första träffen. (Du som är intresserad av denna cirkel men inte vill deltaga digitalt är välkommen att kontakta Ove Theliander i Majornas SDF, mailadress: ove.theliander@bahnhof.se. Deras cirkel startar den 12 oktober.) Med vänliga hälsningar Sören Björkman
  Lite information om boken från Adlibris: Socialdemokratin är och har länge varit den starkaste politiska kraften i Sverige och många andra länder. Men vad är socialdemokrati? Vilka idéer bygger den sin politik på? Hur ser dagens socialdemokrati på strukturer och samhällsförändring? Och hur kan arbetarrörelsens grundläggande värderingar om jämlikhet och frihet användas för att förstå och förändra dagens samhälle? Hur ska socialdemokratin ta sig an vår tids stora utmaningar: ökade klyftor, klimatförändringar, ofrivillig migration, urbanisering och digitalisering? I ”Vad är socialdemokrati?” återvänder Ingvar Carlsson och Anne-Marie Lindgren till socialdemokratins idégrund, men tar den in i vår tid. Detta är den nya utgåvan (2019) av den skrift som har en närmast legendarisk ställning inom arbetarrörelsen. Tidigare utgåvor har översatts till en mängd olika språk, varit inspirationskälla för många socialdemokrater i Sverige, men också smugglats in till progressiva frihetskämpar och rörelser i Afrika, Latinamerika och Asien. Nu kan 2020-talets utgåva av ”Vad är socialdemokrati?” förklara och inspirera dagens och morgondagens nyfikna, samhällsintresserade och engagerade människor.
Klicka här om du inte längre vill ta emot medlemsutskick från din förening.